Je eigen werkwoord

Haar naam is een werkwoord. Sonja Bakker is meer dan lijnen. Ze is een merk en vooral een hype. Haar geheim: minder eten. Daar verdient ze er heel veel geld mee. Ik meen dat de Quote500 haar bezit op 7 miljoen schat.
Ze leefde ooit even royaal als de meeste Nederlanders. Toen de weegschaal te ver uitsloeg, zette ze zichzelf op een mager dieet van minder dan de helft aan calorieën die een volwassen mens nodig heeft. Ze viel ervan af, schreef er een boek over met recepten die van eten een straf maken, boordevol crackers en rijstwafels.
Met het boek in de hand doen miljoenen Nederlanders dagelijks boodschappen, alsof ze zelf niet weten wat lekker en gezond is. De fascinatie voor voedsel is bij Sonja Bakker compleet doorgeslagen. Ze stelt lijstjes samen die in haar dieet passen en waarvan ze zegt dat het goed is.
‘Ik doe het zelf ook’, durft ze te zeggen bij De wereld draait door. Als er iemand het werkwoord in de wereld heeft gebracht, dan is het Sonja Bakker zelf. Ze spreekt in het interview over ‘sonja bakkeren’ alsof het om een ander gaat.
Hoe eerlijk is ze? Is haar doel echt wel het afvallen van haar medemens, of het spekken van haar portemonnee. Dan is de obesitas van Sonja Bakker de hebzucht voor de centen. Want als iedereen zo zou afvallen van haar dieet, dan zouden de boeken op den duur niet meer verkopen.
Overal slaat onze dieetgoeroe een commercieel slaatje uit. Is het niet afvallen, dan is het wel op gewicht blijven. Het ene lijstje wordt veranderd voor het andere. Of het allemaal zo gezond is, betwijfel ik. Ik geloof meer in een gezondere levenswijze, waarbij bewegen belangrijker is dan eten…

Geef een reactie