Alle vernieuwingen in het onderwijs, ben ik ontsprongen. Ik was net te oud voor de basisvorming en te jong voor het studiehuis, pas in het volwassenonderwijs kwam ik daar een proefje van tegen. De Tweede Fase en de glazige term nieuwe leren mochten helemaal aan mijn aandacht ontsnappen.
Ik las vandaag een interessant betoog van Ton van Haperen in de NRC. Hij meent dat het onderzoekers van de parlementaire enquête aan ‘weinig concrete en ambitieuze voorstellen ontbreekt’. Ook wijst hij naar directies en besturen die het allemaal wel spannend vonden het leren te vernieuwen en op een bij de tijd passende manier les te geven.
Ik mis het voorstel ook in het advies van de commissie. Het grootste deel van het rapport is geschreven in de verleden tijd, maar de onvoltooid tegenwoordige tijd ontbreekt in de teksten. Het lijkt of Dijsselbloem zijn vingers niet meer wil branden aan een voorstel en vooral de macht bij de scholen neerlegt.
Mijn herinnering aan school en de manier van lesgeven, is de leraar die zegt dat ik het moet snappen omdat hij het altijd zo heeft uitgelegd. Op mijn vraag het op een andere manier uit te leggen, reageerde hij nors: ‘Waarom zou jij het niet snappen als iedereen het snapt.’ Een weinig motiverende manier van lesgeven.
Daarom zou ik het echt jammer vinden als alle winst van de onderwijsvernieuwingen wordt omgezet in het verlies van het oude en klassikale leren. Het zou jammer zijn als mijn dochter op precies dezelfde manier leskrijgt als ik, omdat we vinden dat vernieuwing in het onderwijs niet mag.
Overigens ontsnapte de filosoof Ad Verbrugge de media-aandacht. Ik ben voor de zekerheid even op de website van Beter Onderwijs Nederland gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing: slechts één bericht over Dijsselbloem, met 42 reacties. De belofte ‘velen zullen volgen’ wordt gevolgd door een artikel over het onverminderd doorgaan van het nieuwe leren op het ROC van Amsterdam. Zouden ze het eens zijn met de commissie, of bezinnen ze zich kritisch over de toekomst van het onderwijs en komen ze binnenkort met een heel mooi voorstel? Ik denk het eerste en hoop het laatste.