Een kop om de speurders van Google een plezier te doen. Bloggen is erg leuk, net zoals het kijken naar de herkomst van de bezoekers via het programma Google Analytics, het gratis website-statistiekprogramma van meneer Google.
Wat vooral leuk is om de mensen te bekijken die via de zoekmachine van meneer Google binnenkomen. Was vorige maand het artikel over het Kogelvisje bijzonder populair (zoekwoorden waren hierbij: kogelvisje, slakkenplaag en aquarium), deze maand scoort het artikel over Dini Kantine hoog (zoekwoorden hierbij: Ron Joosten, Dini Kantini, Diny Kantini en de hele leus: Ronald Joosten wie kent hem niet).
Om de laatste zoekers te plezieren: de kop bepaalt heel veel. Bovendien heeft Google kortgeleden de zoekmachine aangepast op actualiteit. Websites die het laatst geschreven hebben op een zoekterm, krijgen een hogere plaats in de ranking. Ook maakt het uit of een van de zoekwoorden in de kop van het artikel staat. Het belangrijkste blijft echter je populariteit.
Ik gebruik al deze informatie vooral als ‘spielerei’. Een vreemd idee dat het lezen via internet door zulke dingen wordt bepaald. Een vlotte schrijfstijl levert niet meer bezoek op, maar houdt wel lezers vast. Trefwoorden, koppen en aantrekkelijke inleidingen zuigen de lezer naar binnen. Dat is minstens zo belangrijk.