Boek is een vies woord voor Bibliotheek Eindhoven. Een woord dat je niet mag zeggen, want dat past niet in het marketingplan van directeur Thijs Torreman. Meneer Torreman presenteerde onlangs het nieuwe logo van zijn bibliotheek. In het kader van de versobering heeft hij ‘openbare’ al geschrapt van de naam. Nu het woord ‘bibliotheek’ nog en er is helemaal niets meer om te verkopen.
Op de foto van zijn bibliotheek draagt hij een lelijk shirt met een rode bloedvlek voorop om het nieuwe logo van zijn bibliotheek te presenteren, samen met Herman Pieter de Boer. De laatste ziet er netter uit.

Boeken heeft de bibliotheek in Eindhoven niet, alleen maar materialen ‘Uiteraard niet alleen boeken, ook cd’s, geluidscassette’s, cdrom’s, video’s en dvd’s’, zegt de website verontschuldigend, of de boeken slechts bijzaak zijn.
Jammer dat boek een vies woord is, maar tegelijkertijd het product is dat meneer Torreman moet verkopen. Een bibliotheek zonder boeken, is geen bibliotheek. Hij had het woord ‘bibliotheek’ ook willen ruilen voor vage termen als ‘ontmoetingsplek’ en ‘onderneming’.
Prachtig natuurlijk, maar de wereld zit vol met ontmoetingsplekken en ondernemingen. Een bibliotheek is een ruimte met boeken, die daar wachten om gelezen te worden. Het is daar rustig zodat je daar kunt lezen. Het moet er stil zijn, anders kun je de boeken niet ontmoeten en begroeten.
Als je dan stil genoeg bent en gewoon leest, hoor je heel veel stemmen. De stemmen van het boek, die heerlijk beginnen te vertellen. Daar hebben ze op gewacht, tot jij kwam om te lezen.

Voor meer onthullingen, bekijk de homepage van de bibliotheek Eindhoven: www.obeindhoven.nl. Overtuig jezelf, ik heb het woord boek op de homepage niet kunnen vinden. Ik zwijg verder over ‘ bieb me up’, hijgerige medewerkers die op klanten af stappen en andere leegheden.