Geheel uit onverwachte hoek kwam dit weekend een uitnodiging van mijn collega om vriend te worden bij hyves. ‘Het kost veel tijd, denk ik’, merkte hij op in een krabbel en ‘Wat heb je eraan?’
De gezonde twijfels die iedere beginneling heeft bij het fenomeen van ‘Online social networking‘. Geleidelijk neemt de vriendenschaar toe en met het aantal vrienden groeit ook de belangstelling voor de andere dingen.
Sociale netwerken drijven op de gadgets, zo meent Eva Kol in haar boek Hyves. Netwerken als Friendster en Orkut mogen dan wel megagroot zijn, ze zijn op sterven na dood. Ze treft bij het surfen over deze internetpagina’s de stilte van het kerkhof. Dat komt omdat ze alleen maar het werven van vrienden tot doel hebben, concludeert zij. Mensen moeten een reden hebben om terug te komen. Dat kan door in beweging te blijven, zoals hyves het doet.
Hyves vervangt nu het mailen en chatten, merkt ook het artikel in NRC-Next van vanmorgen op. Dat gaat dus verder dan een gadget, het vervangt de oude startpagina of initiatieven als i-google.
Ondertussen zoekt de commercie naarstig naar het verkopen van producten via de sociale netwerken. Het blijft te weinig benut als wervingskanaal merken communicatietijdschriften op. Vergeefs strooien ze tips en strategieën de wereld in. Ook de overheid tast de onbekende terreinen af. Onlangs presenteerde de gemeente Almere haar hyves in de online persoon van Ally.
Hyves is nog lang niet klaar, want naar mijn mening vervangt het Nederlandse sociaal netwerk voor een groot deel de behoefte van een eigen website op internet. Het kost een avondje puzzelen, maar dan kun je onbeperkt aan de slag en een heuse eigen identiteit geven aan je webstek.
Bovendien toont Hyves de vermenging van voor- en achterkant van websites. Zijn de meeste www’s nog opgebouwd uit een voorkant en aan de achterkant het Content Management Systeem, hyves gooit dit door elkaar. Gebruikers kunnen binnen de eigen domeinen eindeloos fröbelen en knutselen om hun profiel zo attractief mogelijk te maken.
Het wachten is op de totale vermenging van het sociale netwerk met internet. Ik zie met veel belangstelling de integratie van websites als marktplaats in hyves. Of de groentenboer die zijn eigen hyves begint en tegelijkertijd via een webwinkel de komkommers en paprika’s online verkoopt.

Sociale netwerken zijn als je eraan begint vreemde eenden. Je weet er eigenlijk niet zo goed raad mee. Net als je ermee wilt stoppen, ontdek je de mogelijkheden en wordt hyves een onderdeel van je communicatiemiddelen. De bewuste collega telt binnen een week 21 vrienden en heeft in vijf dagen meer krabbels staan dan ik in vijf maanden.
Langzaam zijn al mijn vrienden online vrienden geworden, een paar uitzonderingen daargelaten. Die zullen niet lang meer wachten, verwacht ik.