In de vakantietijd bladerde ik eens door de allereerste Supply Chain Magazine van februari 2006. Het voorwoord van Martijn Lofvers verwondert mij enigszins. Natuurlijk vergeleek hij supply chain management met de rijke historie van Nederland door naar de VOC te verwijzen. Maar hij kwam ook met idee van een topinstituut. En laten we daar nu net hard aan werken.

Ik kan het niet nalaten hem even te citeren: ‘Het wordt hoog tijd dat Nederland zich duidelijk op de kaart zet als expertisecentrum op gebied van SCM. In plaats van ons alleen te afficheren als distributieland om relatief laagwaardige overslagcentra van buitenlandse multinationals naar Nederland te krijgen, moeten we in ons land een SCM Innovation Centre krijgen. Hier kunnen we kennis ontwikkelen om de wereldwijde supply chains te managen. Voor het kennisinstituut zou de overheid uit economisch belang uiteraard veel subsidie moeten geven. Hoogstaande kennis over SCM moet een Nederlands exportproduct worden.’

Terwijl iedereen bezig was zijn vakantiebestemming te zoeken, of op de laatste werkdag zijn bureau aan het opruimen was, reisde ik 15 juli af naar Veghel om kennis te maken met een initiatief vanuit het bedrijfsleven om een soort evoluon te ontwikkelen voor de supply chain. Bezoekers van dit centrum dat de naam LogiXperience krijgt, kunnen ervaren wat er allemaal komt kijken bij het maken van een pot pindakaas. De hele weg waarbij de juiste pindaboeren worden gezocht tot en met het plaatsen van het potje in de schappen van de supermarkt, zal de bezoeker op één of andere manier moeten ervaren. LogiXperience moet een plekje bij het topinstituut van Breda krijgen, vonden alle aanwezigen. De bijeenkomst begon al om 8.00 uur. Voor mij was dat een bewijs dat alle ruim dertig aanwezigen van het ontwikkelteam veel belang hechtten aan de komst van het centrum.

In het ontwikkelteam hing de voortdurende dreiging om een magazijn na te bouwen en dat aan de bezoekers te tonen, terwijl juist de hele keten in beeld moet komen, compleet met opstoppingen, dreigingen en risico’s. Logistiek is slechts een aspect, heb ik het afgelopen halfjaar bij SCM geleerd. De regie om productstromen zo te leiden dat leveranciers op elkaar zijn afgestemd en dat een product zonder veel haperingen de eindgebruiker bereikt; supply chain management dus, dáár draait het om.

Eenzelfde soort dreiging zie ik bij het topinstituut. Langzaam sijpelt het begrip ‘logistiek’ al in de naam en verdwijnt de supply chain naar de achtergrond. Terwijl juist de verwondering van de wethouder een rol zou moeten spelen in de ontwikkeling. Ze vertelde mij openhartig dat ze nu ontdekt wat er allemaal komt kijken bij de productie van een artikel. Ze was zich daar niet zo van bewust toen de gemeente enthousiast meedeed om het instituut binnen te halen. Diezelfde verwondering moet terugkomen in LogiXperience. Hopelijk wordt dat in ieder geval een Supply Chain Reality Center, of nog beter: een Supply Chain Innovation Centre.

Blog geschreven voor supplychainmagazine.nl