Het programma EenVandaag besteedde vandaag aandacht aan een onderzoek onder bedrijven. Zij vinden dat studenten betere sollicitatietechnieken moeten aanleren. De studenten zelf vinden dit overigens ook. De voorbeelden in het filmpje met twee werkgevers waren herkenbaar. Slordige sollicitatiebrieven met daarin de verkeerde bedrijfsnaam of een andere functie. Ook werden zinnen weleens vreemd geformuleerd.

Prachtig natuurlijk die opmerkingen, maar een onderzoek naar hoe werkgevers met hun sollicitanten omgaan, had een eerlijk verhaal van de andere kant opgeleverd. Zo mocht ik in het verleden geregeld solliciteren en de mailtjes waarmee je sollicitatie wordt afgewezen zijn ronduit beschamend. Een greep uit mijn e-mailbak:

Wier profiel
Geen vagere reden dan de kandidaat die niet aansluit bij het profiel (??):
“Onlangs heeft u gesolliciteerd [bij naam functie en naam bedrijf]. We hebben zeer veel reacties binnen gekregen en daaruit een selectie gemaakt.
 We hebben besloten om u niet uit te nodigen voor een eerste gesprek. Reden hiervoor is dat er sollicitanten zijn wier profiel beter aansluit Wij danken u hartelijk voor uw interesse.bij de functie.”

Te laat
Je kunt als bedrijf ook teveel zeggen in een antwoord. Hier de reactie op een sollicitatie die een dag na de sluitingsdatum verstuurd is, en twee weken later het volgende antwoord oplevert (terwijl de sollicitatiecommissie op vakantie was):
“Excuses voor de late reactie in verband met vakantie van leden van de sollicitatiecommissie.
Helaas kunnen wij uw sollicitatie niet meer in behandeling nemen. Uw sollicitatie is na de sluitingsdatum bij ons binnengekomen. De sollicitatiecommissie heeft bij navraag aangegeven over voldoende geschikte kandidaten te beschikken.
Wij danken u voor de getoonde belangstelling.”

Niet-passend profiel
Weer een typisch voorbeeld van een kandidaat die niet bij het profiel past:
“Naar aanleiding van uw sollicitatiebrief, berichten wij u het volgende.
De selectiecommissie heeft de binnengekomen reacties beoordeeld. Op basis van uw gegevens delen wij u mee dat we uw brief niet verder zullen meenemen in deze selectieprocedure. Het aantal binnengekomen reacties gaf de selectiecommissie de mogelijkheid kandidaten te selecteren die beter aan het profiel voldoen dan u.
Wij danken u voor de genomen moeite en wensen u veel succes met eventuele andere sollicitaties.”

Nog een profieltje
“Hierbij bevestigen wij u dat wij niet ingaan op uw sollicitatie.
De reden hiervoor is dat het profiel van andere kandidaten nog beter overeenkomt met de door ons gestelde functie-eisen.
Wij danken u voor de getoonde belangstelling in ons bedrijf en wensen u veel succes bij eventuele sollicitaties elders.”

In file
Soms ben je blijkbaar als kandidaat iets te interessant om gelijk helemaal af te wijzen, ook al heeft de werkgever heel fijne gesprekken met andere sollicitanten gehad:
 “Graag stellen we u op de hoogte van de stand van zaken rondom de sollicitatieprocedure [naam functie].
Vorige week heeft de 1e ronde sollicitatiegesprekken plaatsgevonden met negen kandidaten. Met vier van hen hebben we komende week een vervolggesprek.
Graag houden we uw sollicitatie in file totdat de gehele procedure is afgerond. U ontvangt van ons bericht indien we u alsnog willen uitnodigen voor een nadere kennismaking of dat de sollicitatieprocedure leidt tot een definitieve afwijzing.”

Teleurstellende mededeling
Ook zo’n mooie, begin vooral niet met het slechte nieuws, maar houd de lezer nog even lekker in spanning. Prachtig geschreven om even aan het eind een flinke klap in het gezicht van de lezer te geven:
“De afgelopen herfstvakantie heeft de sollicitatiecommissie een keuze gemaakt uit het overweldigend aantal reacties op de advertentie die op Villamedia geplaatst werd. En binnenkort wordt met een zevental sollicitanten nader gesproken.
Hierbij moet ik je echter de teleurstellende mededeling doen dat jij niet de nieuwe [functie] van [organisatie] zal worden.”

Blunder
Kort na dit mailtje verscheen een ander mailtje:
“Ik keek toen ik mijn vorige mail opstelde nog even in mijn digitale archief, en heb toen in alle haast een oude, eerdere advertentietekst opgediept – die voor een X. Excuses voor deze slordigheid en de mogelijke verwarring – jij solliciteerde uiteraard naar de functie van Y.
En dan te bedenken dat de afschrijving van gisteren meer dan tachtig (!) maal de deur uitgegaan is …”

Toen ik de afzender vroeg of er over de andere vacature nog geen bericht was, er stonden namelijk twee vacatures open), kreeg ik het volgende antwoord:
“Nee, het betekent alleen dat ik gisteren “Y” had moeten schrijven in de afschrijvingen.”

Helemaal niet reageren
Deze mensen zijn nog zo vriendelijk om een reactie te sturen. Dan zwijg ik nog over het verhaal dat ongeveer 20 procent van de sollicitaties überhaupt nooit een reactie krijgt. Dat zal wel afgewezen zijn. Het meest tekenende voorbeeld is een sollicatie waarvan ik een gesprek in november 2008 had en waar ik nooit meer iets van heb gehoord. Ik heb meerdere keren gebeld (‘Nee, meneer is er niet’) en mailtjes verstuurd. Ik ben bijna geneigd om de naam van de betreffende instantie te noemen.

Meneer EenVandaag ik zie uit naar uw onderzoek. Dat levert een mooie uitzending op volgende week.