Het is nogal zwaar die zomertijd. De zomertijd is ingesteld voor energiebesparingen, maar dat lijkt weinig effect te hebben. Toch gaat elk jaar die klok netjes een uurtje vooruit in de laatste nacht van zaterdag op zondag van maart. Dat terwijl zo verschrikkelijk veel mensen een tijdje van de leg zijn. Hier 5 tips van een ex-nachtportier om zo snel mogelijk weer in het gareel te komen.


1. Sta op tijd op
Het zal misschien niet lukken om op tijd de slaap te vatten, sta in elk geval wel op tijd op. Het lukt namelijk nooit als je stiekem op de oude tijd blijft opstaan. Veel mensen maken ook geen gebruik van die vrije zondag om goed in het nieuwe ritme te komen. Ze slapen dan uit. Het stomste wat je kunt doen

2. Eet op de ‘nieuwe tijd’

Het bioritme komt snel weer in het juiste patroon als je op tijd eet. Let erop dat je de nieuwe eettijden aanhoudt. Vertrouw niet op je maag, want die leeft nog lekker in de wintertijd, maar leef een tijdje op de klok.

3. Let op met koffie en alcohol

Koffie en alcohol zorgen ervoor dat het ritme enigszins verstoord wordt. Let de eerste dagen even goed op wat je drinkt en hoeveel. Misschien helpt het om ze een paar dagen te laten staan.

4. Zet de klok al op zaterdag een uur vooruit

Het kan helpen de nieuwe tijd al een dag eerder in te stellen op de klokken in huis. Zo kun je aan de nieuwe tijd wennen en pak je een dag zomertijd extra, zodat je er op het werk wat minder last van hebt.

5. Gebruik de bekende slaaptrucs om op tijd de slaap te vatten

Een ommetje voor het slapen gaan, een glas warme melk of een goed boek. Heel veel helpt om de slaap wat eerder te vatten. Ook kan het goed zijn op de dag zelf een flinke activiteit (wandelen, fietsen of hardlopen) te organiseren zodat je wat eerder onder de wol gaat.