Elke treinreiziger wil zijn eigen treinreis managen. Zeker reizigers die vaak hetzelfde traject bereizen op hetzelfde tijdstip. Nu is er een vernuftige applicatie op de iPhone, die een goed reisadvies kan geven. Maar of dit afdoende is?

De applicatie zie je op een treinstation in werking treden. Je moet dan wel even opletten. Als op een overvol perron een groep reizigers heel hard wegrent, zonder dat het omroepsysteem iets omgeroepen heeft, of op de borden iets is veranderd, dan is er iets gebeurd op de iPhone. De iPhone-applicatie reageert namelijk sneller dan het informatiesysteem van de nationale spoorwegen.

Nuttig om te weten
Ideaal voor de doorgewinterde reiziger. Zeker op het overstapstation Schiphol, waar de perrons praktisch onbereikbaar zijn en het omroepsysteem in de grote vertrekhal niet hoorbaar is. Op Schiphol merk je als doorgewinterde reiziger dat het omroepsysteem verzuimt om op essentiële momenten in te grijpen.

Dat gebeurt bijvoorbeeld als een reiziger wil overstappen op een trein die niet rijdt. Hij weet dat niet want deze trein hoort na de trein te komen waar hij net uitstapt. Het bord vermeldt niets over de treinen die volgen. Op zo’n moment is het nuttig te weten dat de trein niet rijdt. Dan kan de reiziger beslissen over te stappen op een andere trein, of verder te reizen met de trein waar hij net uit wil stappen.

1 op 5
Het gebeurt mij maar al te vaak. Ik stap op Schiphol als ik uit Den Haag kom, altijd over op de trein naar Almere. Als deze trein niet rijdt, kan het handiger zijn om in de trein naar Amsterdam te blijven zitten en over te stappen op Sloterdijk. Als ik al weet dat mijn trein uitvalt, wat jammergenoeg veel vaak gebeurt (ongeveer 1 op de 5 keer de laatste maand), dan kan ik doorrijden. Maar als ik ook weet dat de stoptrein die normaal eerder vertrekt, vertraging heeft, dan kan ik beter overstappen. Persoonsgebonden informatie die alleen ik en een handvol medereizigers naar Almere hoeven te weten als ik onderweg ben. De speciale NS-applicatie op de iPhone kan me hiermee helpen.

Helaas heb ik geen iPhone en beschik daarmee ook niet over die vernuftige applicatie. Ik heb begrepen dat de applicatie ontwikkeld is door een jongen van 16 en dat hij nu met de NS ruzie heeft. De spoorwegen wilden namelijk zelf zo’n applicatie ontwikkelen en merkten dat het al buiten de deur gebeurde.

Meer moeite
De informatie uit de applicatie is overigens ook via de website te benaderen. Je moet dan wel wat meer moeite te doen. Zo kun je via de site opzoeken hoe laat de treinen vertrekken van een bepaald station. Uitgevallen treinen staan hier ook.

Laatst was er allerlei gedoe op Schiphol en haalde ik dankzij de iPhone van mijn medereizigers een trein die eerder wegreed dan de vertraagde stoptrein. Een station verder holden al die iPhoners de vertraagde stoptrein in die op het andere spoor binnenreed. Ik bleef zitten met het gelijk aan mijn kant. Waarom zou ik overstappen? Met een beetje mazzel zou ik de overstap op station Weesp halen en 5 minuten eerder in Almere zijn. Bij Weesp moest ik alsnog overstappen, maar dat was niet de schuld van mij of mijn internetverbinding op mijn mobiel. Dat kwam doordat de trein naar Almere precies op tijd vertrok en niet op mijn trein met 2 minuten vertraging wachtte. Zo viste ik achter het net en mocht alsnog met de trein van de iPhoners mee.

Of had ik het met een iPhone inderdaad eerder kunnen weten?

Links
De treinapplicatie is door Dennis Stevense, student Informatica, ontwikkeld. Het is één van de populairste iPhone-applicaties. Bekijk voor meer informatie de website van Dennis Stevense: http://www.naquah.net/trein

De ‘Trein’-applicatie voor de iPhone is te downloaden via http://www.treinapp.nl/ Let op: alleen iPhone-bezitters hebben hier iets aan…