De wind heeft ook gespeeld met de fietsenrijen voor het station Den Haag Centraal. De rijen die eerder rechtop stonden en alleen smalle doorgangetjes voor de gehaaste reizigers boden, zijn verdwenen. Een dominospel van fietsen is hier geweest, want overal liggen fietsen verspreid.

Den Haag Nieuw Centraal

Bij de ingang van het station kreeg ik een krantje van een meisje met een wit doorschijnend regenjackie. ‘Den Haag Nieuw Centraal’ stond erop, omlijnd door een geel vierkant.

In het krantje staat een verhaal over een fiets. ‘Daar sta je dan. Neergezet door mijn eigenaar, de 20-jarige studente Femke. Dacht je dat ze me op kwam halen na een nachtje stappen? Ho maar. Ze laat me gewoon staan, notabene op een illegale plek, naast de fietsrekken.’

Fietsenteam
Het verhaal moet duidelijk maken dat vanaf vandaag, 1 april dus, alle fietsen op het Koningin Julianaplein voor het station worden verwijderd. Niet gejat, maar meegenomen door een fietsenteam die de eigenaars 13 weken geeft hun fiets wat verderop op te halen.

Het krantje vertelt over de aanpak van het stationsgebied in Den Haag. Er komen kantoren en het centrale middelpunt van dit alles is een zogeheten ‘Openbaar Vervoerterminal’. De huidige lelijke en hoge facade blijft staan. Een enorme glasmassa mag de achterkant van de lelijke betonnen grindtegels verhullen.

Weinig last

‘Publiek heeft nog weinig last van verbouwing’ vertelt het krantje ook in een rode kop. Behalve dat een schuifdeur al 2 maanden stuk is en er fietsen op het plein liggen, heb ik inderdaad weinig last. Maar de hele verbouwing moet nog beginnen. Bij het station Arnhem is destijds ook beloofd dat de reizigers eventjes met het ongemak moeten leven. Ze doen het nog steeds met gammele bouwketen en houten vlonders om van het ene spoor naar het andere te komen. Of de fietsenstalling die op zo’n grote hoogte staat en waar geen fietser omhoog komt.

Ik hoop voor Den Haag en al de reizigers van de ‘Openbaar Vervoerterminal’ dat ze dit leed bespaard blijft. Ik ben benieuwd naar de toekomst.