De Volkskrant stelt per 1 juni Heleen van Lier aan als redacteur sociale media. Ze is het gezicht en het aanspreekpunt van de krant op sociale netwerken als Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn, meldt de krant.

Aansluiting zoeken

Traditionele media als krant en televisie vinden het moeilijk om effectief aansluiting te zoeken bij sociale netwerken op internet. De redacteur sociale media zet de Volkskrant nu in als laatste troef om de lezer binnen te halen.

Excuus

De aanstelling van Heleen van Lier heeft veel weg van een excuus of een uitweg om het eigenlijke probleem op te lossen. Het probleem – steeds minder mensen lezen de krant nog – is namelijk niet op te lossen door één redacteur te belasten met sociale netwerken. Dat is een onmogelijke opgave. Daarnaast lees ik in het bericht een aantal denkfouten.

3 denkfouten

  1. Ze gaat de negen miljoen Nederlanders op de sociale sites in contact brengen met de krant en de Volkskrant-journalisten met de netwerken

    Een nobel streven, maar met deze opdracht is het project gedoemd te mislukken. Dit lukt zo nooit. Ik weet zeker dat geen enkele Nederlander de beschikking heeft over deze doelgroep. Hij zal altijd gebruik moeten maken van zijn relaties. Via deze relaties bezit hij in slechts enkele stappen (2 of 3) een verbinding met al deze 9 miljoen Nederlanders.

    Sterker nog: de Volkskrant zou eigenlijk alle redacteuren Sociale Media-redacteur moeten maken. Het moet onderdeel worden van hun bestaan, net zoals de telefoon en internet ook niet meer weg te denken zijn.

  2. Het doel is meer bezoekers trekken naar de website van de Volkskrant door nieuwe groepen aan te boren.

    Dit doel klinkt best ouderwets: de Volkskrant zendt informatie in deze wereld en wil gelezen worden. In het social media tijdperk word je niet groot door te zenden, je wordt groot door interactie. Juist nu ontstaat de unieke gelegenheid te ontdekken wat je publiek graag zou willen weten. Dat betekent dat journalisten op persoonlijke titel op zoek moeten gaan naar het online nieuws. In mijn opvatting worden sociale netwerken door journalisten nu nog erg eenzijdig gebruikt: ze trekken er alleen maar informatie uit, terwijl je er ook informatie in moet stoppen.

  3. Op diverse sociale sites gaat ze proberen een community te bouwen rond de Volkskrant.

    Als er communities zijn rond een merk, dan bestaan deze al. Meestal mislukken dergelijke projecten omdat de eigenaar van het merk, meent dat hij ook de eigenaar van de community is. Dit is een cruciale denkfout. Een community bestaat uit de mensen die deel uitmaken van de community. Het heeft dan ook weinig zin om een eigen community op te bouwen rond de Volkskrant. Beter is als de verschillende redacteuren van de Volkskrant zelf deel uitmaken van verschillende netwerken.

    Het draait niet zozeer om het merk, als wel om de personen die het netwerk vormen. Dat betekent ook dat de Volkskrant het meest optimale uit een netwerk haalt door er ook iets in te stoppen: kennis en content. Op die manier krijg je nieuwe informatie terug. Relaties in sociale netwerken zijn net als relaties in de echte wereld: het is geven en nemen.

    De content in het sociale netwerk is namelijk niet de content van de ene journalist die erover schrijft, maar is de content van het netwerk. Informatie wordt gedeeld en dat levert een zeer effectieve informatieoverdracht op. Het zorgt er ook voor dat mensen zullen reageren op de stukken, fouten opsporen en meningen verkondigen. Dat is een andere vorm van journalistiek.

    Het artikel in de krant kan dan ook alleen maar verwijzen naar de informatie op internet. En de deelnemers van de community zullen de vrije beschikking willen hebben over de informatie. Daar past geen betaalmodel bij. Een journalist kan ook geen informatie achterhouden, de communityleden zien hem dan niet meer als hun gelijke en zullen informatie niet meer zo makkelijk doorspelen.

Website is al community

Wat de Volkskrant vergeet is dat ze op haar website al een community heeft. Door communityleden te stimuleren de informatie verder te verspreiden en te delen, kan de community groeien. Alleen zo maakt het idee een beetje kans. Ik zou veel eerder adviseren om een ander verdienmodel voor de krant te ontwikkelen en terug te gaan naar de kern: betrouwbare informatie aanbieden.

Niet meer 1 persoon

Binnen een community kan dit wel degelijk, maar dan komt het product, het artikel of de artikelenreeks, niet meer op naam van 1 persoon. De hele groep deskundigen zal zijn deel van de opbrengst opeisen. Veel verstandiger zou zijn als de Volkskrant de huidige blogsite verder uitbouwt en gebruikers tot deskundigen ontwikkelt aan de hand van de informatie die ze aanbieden. Zo creëer je een eigen nieuwsnetwerk, dat voor krantenartikelen kan worden aangewend.

Ik geloof niet in een social media redacteur. Ik denk dat elke redacteur dit in zich moet hebben. Een effectieve cursus werpt meer vruchten af.