‘Is dit de Fyra?’ vroeg vanmorgen een dame mij in de intercity op weg naar Rotterdam en Brussel. Ik stelde haar gerust. ‘Nee, het is de gewone intercity. Hij lijkt erop en NS noemt het HiSpeed. NS noemt alles HiSpeed, maar het is gewoon een boemel.’

Omgebouwde treinstellen

De verwarring wordt inderdaad veroorzaakt door de treinstellen die in zijn omgebouwd voor de internationale treinen naar Brussel. Ze rijden over het gewone spoor met een normale snelheid. Omdat de Fyra-treinstellen, de V250, nog altijd niet klaar zijn, rijden de treinstellen voor de internationale treinen ook op de hogesnelheidslijn.

Normale trein

Een vreemde gewaarwording, een normale trein op een hogesnelheidslijn. Ook omdat deze treinstellen niet harder mogen rijden dan 160 kilometer per uur. Daarom rijdt de Fyra op het traject van Schiphol naar Rotterdam met een snelheid van 160 kilometer per uur.

Wachten

Het wachten is op de nieuwe treinstellen. Ik heb mij eens laten vertellen dat deze nog altijd in productie zijn bij de Italiaanse leverancier, het Italiaanse AnsaldoBreda. Ze staan al jaren op de wachtlijst, maar de leveringen verlopen niet volgens de afspraken. Die dingen hadden allang geleverd moeten zijn.

Huren

Als de Fyra echt rijdt, dan zullen de huidige Fyra-rijtuigen worden ingezet voor de reguliere trein naar Brussel. Tot die tijd huurt NS Belgische rijtuigen voor deze treindienst. Vooraan de normale treinen rijden overigens Belgische locomotieven. De roodwitte locomotieven voor de Fyra huurt de NS.

3 treinstellen in Nederland

Er is mij verteld dat momenteel 3 Fyra-treinstellen van dit walgelijke type trein in Nederland zijn. Het moeten er 19 worden. Kortom, wanneer de trein gaat rijden is onbekend. In elk geval wordt het moment steeds uitgesteld door leverancier en de NS.

Niet populair

Daarnaast is de Fyra helemaal niet populair onder reizigers en abonnementhouders. Ik ondervond het vanmorgen nog eens aan den lijve. De reguliere trein naar Rotterdam zat bomvol. En niet iedereen stapte uit in Den Haag. Sterker nog, het meerendeel bleef zitten. Die 7,50 euro toeslag op een enkele reis is voor veel reizigers 7,50 euro teveel. Daarmee lijkt het project Fyra mislukt.

Doorkachelen

De trein over het normale spoor, kachelt ook aardig door. Hij stopt niet in Leiden Centraal (het 5e station van Nederland qua drukte), maar wel weer in Den Haag. Vooral dat laatste is een groot verschil met de Fyra, die ontwijkt zelfs de Hofstad.

Links

Lees het artikel van Walther Ploos van Amstel over de flop Fyra »