Ze wees bij het overstappen naar de trein: ‘Papa, wat betekent die gele stip.’  We zaten samen op een bankje en wachtten op onze trein toen op Hilversum de trein naar Amsterdam stopte. Ik tuurde naar het treinstel, maar zag nergens de gele stip. ‘Daar’, ze wees nog eens.

Gele stip in wit vierkant

Nu zag ik de gele stip. Hij stond in het donkere vlak in een wit vierkant. ‘Ik weet niet wat dat betekent’, moest ik toegeven. ‘Ik denk dat het betekent pas op voor de rode  streep.’ Ze heeft op school deze weken verkeersborden en -tekens gehad. Zo was op een tekening al een waarschuwingsetiket op een stokje geplakt. De sticker waarschuwde dat hetgeen waar hij opgeplakt was, niet geschikt was voor kinderen jonger dan 3 jaar. Voor Doris was het een verkeersbord.

Terug

We reden aan het einde van de middag terug met de trein van Almelo naar Almere. De trein reed weg en ik moest nog steeds bekennen niet te weten waar de gele stip voor stond. Toen onze trein binnenreed, wees ik Doris op de gele stip die op ons treinstel ook stond. ‘Maar wat het betekent?’ zei ik nog een keer. ‘Wilt u weten wat het betekent?’ vroeg een man die met ons het treinstel instapte. Ik knikte nieuwsgierig. ‘Dat zegt dat je daar water voor het toilet kunt vullen.’

Ontdekking

Ik vertelde de ontdekking aan Doris, ze knikte, al vond ze haar verklaring nog altijd beter. Ze tuurde naar buiten op zoek naar de volgende vraag. Een onbekend teken dat van betekenis moest worden voorzien.