Kan Almere wel groeien nu de landelijke politiek de spoorverdubbeling naar Almere een halt heeft toegezegd? Gisteravond mocht de gemeenteraad in Almere hierover debatteren. Het resultaat is uiterst teleurstellend: de wethouder Adri Duivensteijn vindt het geen reden om af te zien van de schaalsprong die Almere wil maken. Juist nu moet de lokale politiek een vuist maken naar Den Haag: zonder betere verbindingen geen schaalsprong.

Voorwaarden stellen
De grote voorwaarde voor een schaalsprong is een enorme verbetering van de bereikbaarheid van de stad. De aan- en afvoerwegen rond Almere slibben dicht. De IJmeerbrug wordt niet gebouwd en tot overmaat van ramp blijft het treinverkeer rijden op de 2 fragiele spoortjes. Want de huidige situatie is uitermate fragiel. Dat bewijzen de strubbelingen rond Schiphol en de bijbehorende uitval van treinen.

Vanmiddag trad het levend bewijs weer in werking. Doordat de treinen naar Schiphol niet meer rijden, worden de stoptrein van Schiphol naar Weesp en de overstap op Weesp naar Almere zeer zwaar belast. De NS nemen hier geen goede maatregelen voor. Vandaag kwam een veel te korte trein uit Amsterdam Weesp binnenrijden. Met een tot de nok toe gevulde trein en het achterlaten van circa 100 reizigers op Weesp tot gevolg.

Geen foto
Ik durfde onderweg geen foto te maken uit angst dat het gedrang in paniek zou raken. En zo riant is een positie tegen de buitendeur gedrukt niet. Overigens is dit in de 7 weken dat het Schipholdrama duurt, niet de eerste keer dat een veel te kort treinstel van Weesp naar Almere rijdt.

Duivesteijn heeft een aantal weken gezegd dat de werkgroep destijds de kosten voor een spoorverdubbeling veel te rooskleurig zag door 240 miljoen euro aan kosten in te schatten in plaats van een half miljard euro. ‘Ze heeft haar werk niet goed gedaan’, vertelde hij. Zo is het vaker met grote infrastructurele projecten in Nederland: de wens is groter dan de rekenkunst. Een rekenfout van 260 miljoen euro is snel gemaakt.

Volle treinen en dichtslibbende snelwegen
In de 4 jaar dat ik hier in Almere woon en forens, heb ik de treinen voller zien raken en de snelwegen slibten dicht. De komst van Almere Poort en de Noorderplassen-West hebben alleen al aan de westkant van Almere voor een enorme toename van het aantal reisbewegingen gezorgd. Op een treinstation als Almere Muziekwijk is in die 4 jaar het aantal reizigersbewegingen verdubbeld.

Dat betekent een enorme belasting op de Flevolijn die vanaf 2013 met de komst van de Hanzelijn alleen maar zal toenemen. Het idee van meer treinen op het spoor laten rijden is leuk, maar is evenals de rekenkunsten van de project een farce. Over dergelijke techniek beschikt de spoorwegen momenteel niet en de komst van dergelijke techniek verwacht ik ook niet. Je laten afschepen met een dergelijk dood vogeltje, is werkelijk te treurig voor woorden.

Komt het nog goed met Almere? Maak een vuist voor het te laat is. Geen schaalsprong zonder betere verbindingen!