Mensen die actief zijn in social media, worden vaak gezien als narcisten. Ze zien, lezen en horen het liefste zichzelf, daarom etaleren ze zich met hun hele hebben en houen op het www. Familiekiekjes, persoonlijke boodschappen en liefdesverklaringen. Het is allemaal terug te vinden op facebook, hyves en twitter.

Toch is dit beeld niet juist. De actieve participant in social media is betrokken, geinteresseerd en nieuwsgierig naar de ander. Juist het delen van belevenissen, ervaringen en gevoelens geeft de extra waarde aan social media. De mededeling van de dood van mijn schoonmoeder op twitter, leverde een stortvloed van reacties op. Reacties van bekenden en onbekenden. Het deed mij veel om te merken wat voor een kracht van een medium als twitter uit gaat. Steun en bemoedigende woorden krijg je niet meer alleen van mensen die je in real life tegenkomt. Juist je online vrienden kunnen je helpen, troosten en steunen. Social media is een sociaal netwerk waarbij je vrienden hebt, die net als ‘gewone’ vrienden zijn.

Wie dan wel de narcisten zijn? De narcisten zijn de gluurders die niks van zichzelf prijsgeven, een account hebben en niemand toelaten, hun totale account op ‘niet-zichtbaar’ hebben staan. Ze bewaken hun online identiteit alsof het een oninneembare vesting is. Met deze houding leggen ze juist alle macht bij anderen. Het persoonlijke is namelijk de kracht van social media. Zonder een persoonlijke verhaal is social media waardeloos. Dat vergeten deze mensen en uit de angst voor het vreemde noemen ze mensen die actief zijn in social media narcisten. Verkeerd en ontzettend jammer.

Gelukkig weten wij wel beter.