Lachen met lef, Proactief coachen in woord en beeld. Wat staat er in godsnaam in dit boek? Managementboeken hebben nogal snel de neiging zich in vaagheden uit te drukken met de intentie om een waarheid als een koe te verkopen.

Vanmorgen liep ik langs de etalage van een boekwinkel en ik zag dit boek liggen. Een typisch voorbeeld voor de verkiezing van de vaagste taal van 2010. Op de website van http://vaagtaal.nl kun je meedoen aan de verkiezing. Woorden als proactief en uitdrukkingen als ‘je ding doen’, ‘een stukje naar de klant toe’ en iemand ‘triggeren’. Het is managementtaal. Voor je het weet praat je ook zo, maar niemand weet waar je het over hebt.

Proactief coachen bijvoorbeeld, volgens mij is dit een contradictio in terminus. Het woord ‘proactief’ is dit al. Want hoe kun je al actief zijn voor je actief wordt? Het woord is vooral bekend geworden sinds Covey zijn 7 eigenschappen voor de manager formuleerde. ‘Wees proactief’, is een eigenschap en drukt uit dat je bij je werk moet meedenken en dit actief moet gebruiken bij je werk. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat het handiger is om de koffie op een dienblad mee te nemen in plaats van eindeloos heen en weer te lopen tussen koffieautomaat en de bureaus van je collega’s. Zoiets hoef je niet te overleggen, maar doe je gewoon in mijn beleving. Werken heet dat, daar word je voor betaald. Als je proactief koffie haalt, dan doe je dat dus op een dienblad.

Op zich is er niks mis met managementtaal, wel met het te pas te onpas gebruiken ervan. Ook als het niks met het onderwerp te maken heeft. Daarom ben ik zo gek op http://vaagtaal.nl. Bekijk als je de site bezoekt ook even naar de sollicitatiebrieven. Dit gedeelte van de site zit boordevol met holle frasen zoals ‘de duizendpoot’, de ‘9 tot 5 mentaliteit’ die niet gewenst wordt en ook hier wordt proactiviteit als competentie heel veel gevraagd.