De trein naar Schiphol is opgeheven, werd medegedeeld toen ik net uit wilde stappen bij Weesp. Een leuke mededeling, zeker ook omdat reizigers uit Almere het zonder directe verbinding naar Schiphol moeten stellen. We kregen het advies mee te reizen naar Amsterdam en daar over te stappen op de trein naar Schiphol, die vertrekt van spoor 13b.

Ik bestudeerde het spoorboekje op weg naar Amsterdam. Op het tijdstip dat wij aan zouden komen in Amsterdam vertrok van spoor 10a de intercity naar Den Haag. Deze rijdt via Schiphol. Als de trein nu net iets eerder aan zou komen en de trein naar Amsterdam zou net iets minder haast hebben, dan…

We kwamen aan in Amsterdam op spoor 10b. Dat betekende dat voor onze trein, de trein naar Amsterdam stond. Hier was een kans. Helaas, de deuren waren al gesloten. We zwaaiden met een handje wanhopige reizigers die de vertraging al zagen oplopen met een kwartier. Helemaal voorin de trein, stond echter nog de deur van de conducteur open. Ze had – heel verstandig – contact met de treindienstleiding. We mochten mee. Iets minder verstandig was dat ze alleen haar deur openliet waardoor alle overstappers een dikke 100 meter naar voren moesten hollen om in te kunnen stappen.

Eenmaal in de trein, riep de conducteur om dat we extra zouden stoppen in Hoofddorp en Nieuw-Vennep, plaatsen die de uitgevallen stoptrein eveneens aandoet. Kortom, een perfecte alternatieve reis.

Alleen vraag ik mij af hoeveel reizigers dit nu hebben geweten. In de eerdere trein is dit alternatief niet aangeboden. Dat betekent dat er reizigers zijn die nog op spoor 13b op de trein wachten. Gewoon omdat het in de eerdere trein niet is omgeroepen.

De supply chain voor reizigers bij vertraging of uitval van treinen kan dus flink verbeteren. In dit geval zou het betekenen dat reizigers voordat ze in Weesp uitstappen het advies krijgen mee te reizen naar Amsterdam. Dit moeten de reizigers die op Weesp staan, ook te horen krijgen. Vervolgens wordt onderweg naar Amsterdam verteld dat ze daar kunnen overstappen op de trein die vooraan het perron staat. Daarbij horen reizigers naar Hoofddorp en Nieuw-Vennep dat ze ook meemogen, want de trein stopt op hun stations eveneens. Zo zijn reizigers niet in het ongewisse en merken ze als vanzelf wat de alternatieven zijn. Kortom, een goede supply chain bij vertraging vraagt om meedenken van personeel en een ijzersterke communicatie. Zoals ik al eens eerder schreef is dit het beste op te lossen met nooddraaiboeken, zodat een alternatief reisplan vrijwel direct nadat een probleem zich voordoet, in werking kan treden.

Lees mijn tips voor NS op www.delaatstemeter.nl »