Klagen en mopperen over de diensten van onze nationale spoorwegen is soms op zijn plek, maar de verantwoordelijkheid die de NS nu neemt bij de toestanden van afgelopen vrijdag is lovenswaardig. Petje af voor de spoorwegen. Reizigers die het geld van hun hamburger terugkrijgen of de kilometers die pa voor zijn dochter moest omrijden krijgen terugbetaald. Het toont dat de NS zijn verantwoordelijk neemt.

Dat neemt niet weg dat incidenten als afgelopen vrijdag tonen hoe gevoelig ons spoorwegnet is. Het vraagt echt om de mogelijkheid van alternatieve routes en misschien wel een paar aanpassingen rond de knooppunten. Zo zou bijvoorbeeld bij Utrecht heel goed de spoorbaan langs Utrecht Maliebaan – waar het spoorwegmuseum is gevestigd – zo kunnen aanpassen dat treinen langs Utrecht kunnen rijden en bijvoorbeeld in Amersfoort kunnen stoppen. De stoptreinstations rond Utrecht kunnen dan reizigers opvangen die naar Utrecht Centraal moeten. Natuurlijk moet je op die lijn langs Maliebaan wel pendeltreinen inzetten. Het is wel een ‘noodspoor’ dat gebruikt kan worden in situaties zoals afgelopen vrijdag.

De situatie vrijdag bleef gelukkig beperkt tot Utrecht. Dit zorgde ervoor dat de treinen van en naar Utrecht niet reden, maar wel alle andere treinen. Dat is een enorme sprong voorwaarts. Toch betekent het dat veel geinvesteerd moet blijven worden in een back-up die bij falen van de reguliere dienstregeling per regio de treindienst kan opvangen.

Dit alles natuurlijk naast de bestrijding van de dagelijkse ergernis van de vertragingen. Kortom, ga zo door NS.