Het boek dat de bijbel èn het telefoonboek overbodig maakt, had Gerard Reve weleens verteld over zijn Het boek van het violet en de dood. Het boek is er nooit gekomen en het uiteindelijke boek Het boek van violet en dood dat kwam heeft de bijbel niet overtroffen. Maar wel het telefoonboek, sinds kort. Het telefoonboek is dood, schrijft Timothy Lavallee op de site technorati.com. En gelijk heeft hij. De laatste keer dat ik het telefoonboek heb opengeslagen is heel lang geleden. Meestal wordt hij ongelezen vervangen door de nieuwe jaargang.

In mijn leven is het telefoonboek dus morsdood, al denk ik persoonlijk dat heel veel ouderen het nog zullen gebruiken. In die zin verdwijnt het pas als de laatste gebruiker ervan overlijdt. De leverancier van telefoonboeken in Nederland, gelooft er ook nog in. De gouden gids in combinatie met de telefoongids wordt jaarlijks geproduceerd. Sommige mensen hebben uitgerekend dat de productie van deze papieren lijst ongeveer 1 procent van het totale papierverbruik in Nederland kost.
Er zijn mensen die zich actief verzetten tegen de traditionele telefoongids. Ze willen hem niet meer in de brievenbus hebben. Of de telefoonboekenboer KPN zich daar veel van aantrekt, valt te betwijfelen. Tegelijkertijd reageert KPN nog niet echt op een duurzame manier. Waarom zou je zoveel telefoonboeken maken als 90 procent van de ontvangers ze niet meer gebruiken.
Uitgeven is nog veel te veel ingericht volgens een traditioneel advertentiemodel. Waarom zou je een boek drukken dat door niemand gelezen wordt. Juist, omdat adverteerders er nog voor betalen. Waarom zou je nog adverteren in het telefoonboek? Alleen adverteerders die zich actief richten op de oudere doelgroep, die moeten blijven adverteren in het telefoonboek. De rest kan het allerbeste stoppen en tijd en energie online besteden. Zorg dat je daar te vinden bent, dan hoeft dat telefoonboek helemaal niet meer.
Dus misschien is Google wel het boek dat Reve Het boek van het violet en de dood noemde…