Het bezoek aan websites is in 10 jaar tijd flink veranderd. Bij het bestuderen naar de website top 20 van 2010, neusde ik op de website van multiscope.nl gelijk naar 2000. In dat jaar verscheen de top 50 veelbezochte websites.

Geen google

Het geeft een aardig inkijkje in het bezoekgedrag van internetters over een periode van 10 jaar. Startpagina.nl stond onbetwist op nummer 1 in 2000. Dit jaar zakte de voormalige populaire website naar de 19e plaats. Google.com komt in de hele lijst niet voor. Wel de zoekmachines ilse.nl, vindex.nl en altavista.nl.

De top 50 uit 2000 (bron: multiscope.nl)

Internetproviders

In 2000 werd de top 50 beheerst door internetproviders. In de lijst staan providers als planet.nl, worldonline.nl, lycos.nl en zonnet.nl. Het merendeel van deze providers bestaat niet meer en van de providers die nog bestaan, bezoekt niemand meer de webpagina. Het internetgedrag is met de komst van snellere technieken en draadloos internet radicaal veranderd. Een andere internetgerelateerde website die vaak bezocht werd was bijvoorbeeld webwereld.nl.

Stabiele factoren

Ook zijn er stabiele websites die in de loop van de jaren min of meer altijd een hoge notering wisten te behouden. Zoals postbank.nl (nu: ing.nl) of anwb.nl. Van de nieuwssites heeft nu.nl in 2010 de plek van telegraaf.nl in 2000 ingenomen. De website detelefoongids.nl is in 2010 flink gestegen ten opzichte van 2000. Toen stond de website detelefoongids.com op de 22e plek, maar misschien ligt hier een andere oorzaak en wilde iedereen het papieren telefoonboek opzeggen.

Over 10 jaar?

Dat maakt een voorspelling hoe het webgedrag over 10 jaar is, nog veel lastiger. Ik denk dat zoekmachines als google.nl lager in de notering zullen staan en een sociaal netwerk als facebook een veel sterkere positie krijgt. Het bericht dat yahoo.com stopt met altavista.com past helemaal in deze lijn.

Hyves.nl en facebook.com

Hoe het verder gaat met hyves.nl hangt erg af van de ontwikkelingen binnen het netwerk. Voor hyves.nl ligt een grote uitdaging in het behouden van het jonge publiek (vanaf 15 jaar lonkt facebook.com) en vooral het uitbreiden van de integratie met andere online applicaties. Iets waar facebook.com het afgelopen jaar in uitblonk. Ondanks alle privacy-aantijgingen wist de site zich heel goed te handhaven en in Nederland zelfs marktaandeel te winnen.