Interessant idee natuurlijk: je vergroot de capaciteit van een spoorbaan door treinen dichter op elkaar te laten rijden. In Almere hebben ze zich door een gelikte presentatie laten overtuigen dat 4sporen op deze manier niet nodig zijn. Als treinen dichter op elkaar rijden dan kunnen er veel meer treinen op het traject tussen Almere en Amsterdam/Schiphol.

Dat mensen zich hier rijk rekenen lijkt iedereen te ontgaan.
Treinen zijn namelijk van meer afhankelijk dan van een stuk spoor waar ze dicht op elkaar kunnen rijden. Zo zullen treinen met verschillende snelheden altijd last van elkaar blijven houden. Een intercity die achter een stoptrein rijdt, zal achter die stoptrein blijven rijden ook al kan hij er dichter op rijden. Treinen die vaak stoppen nemen meer baanvak in beslag dan treinen die minder vaak stilstaan.

Ik mocht het vanavond bij de spits meemaken. De intercity had vertraging. De stoptrein die normaal enkele minuten achter de intercity zit, reed voor de intercity. Vervolgens liepen wij alleen maar meer vertraging op omdat de stoptrein veel vaker stopte en wij daar achteraan sukkelden. In tegenstellling tot auto’s zijn treinen van een smal spoor afhankelijk en kunnen zodoende langzaam verkeer niet inhalen. Zodoende liep de vertraging vanavond op van 5 naar 10 minuten.

Andersom werd het gisteren nog maar eens bewezen hoeveel tijd het scheelt als een intercity voor de stoptrein rijdt. Normaal duikt bij het knooppunt Weesp de stoptrein uit Utrecht voor de intercity. Gisteren had de stoptrein vertraging en konden we zonder problemen doorrijden. Het resultaat: ik stond 5 minuten eerder op Almere Centrum en was dus eerder thuis.

Het blijft jammer dat zo weinig verstandige mensen belangrijke infrastructurele beslissingen nemen.