(foto: cleantechnica.com

Vanmorgen dook het bericht op van een hogesnelheidstrein in China die een snelheidsrecord gevestigd zou hebben. Met een snelheid van 486,1 kilometer per uur reed de trein op het traject tussen de steden Zaozhuang en Bengbu. Dit vormt onderdeel van de hogesnelheidslijn tussen Peking en Shanghai.

Dit bericht is in feite nietszeggend want de Chinezen hebben niet het wereldrecord verbeterd.
Daar zijn de Fransen beter in. Tot nog toe verbraken zij altijd het wereldrecord: in 1955 haalde de locomotief BB 9004 een snelheid van 331 kilometer per uur. Dit record werd pas in 1988 gebroken door de Duitse ICE met 406,9 kilometer per uur. De Fransen hebben dit record op hun beurt 2 jaar later verbroken met de nieuwe TGV-Atlantique die 515,3 kilometer per uur haalde. Het laatste record stamt uit 2007, toen reed eveneens een opgevoerde TGV 474,8 kilometer per uur.

Locomotief BB (BoBo) 9004 haalde in 1955 331 kilometer per uur (bron: fr.wikipedia.org)

Wellicht ligt de nuance in de opvatting dat het om een ‘doorsnee’-trein gaat. Eentje die straks in de reguliere dienst meedraait en deze snelheden haalt. In september reed een vergelijkbare trein een record van 416 kilometer per uur.

Det bericht over het Chinese snelheidsrecord bevestigt juist de enorme intensiteit waarmee China momenteel aan een hogesnelheidsnet werkt. Zo wil China een hogesnelheidslijn aanleggen van Londen naar Peking, zodat je in 2 dagen tijd in sneltreinvaart de halve wereldbol bereist zonder vliegen. De andere doelstelling is ook helder: 16.000 kilometer hogesnelheidslijn in 2020.

Dat zijn nog eens doelen die een westerse democratie niet haalt, maar waar het westen wel jaloers op zou moeten zijn. In Nederland is het vooral gezeur over Prorail, terwijl het allemaal zo goedkoop mogelijk moet. In Nederland ligt het record op de hsl-Zuid op 331,1 kilometer per uur. Ik denk dat China het westen heel snel inhaalt wat betreft klimaatdoelstellingen. En meer dan dat.