Het gaat slecht met de TNT en daarom wil het bedrijf van zijn postbodes af. Begrijpelijk de markt loopt terug en wat je dan doet als bedrijf is bezuinigen. Dat betekent vaak dat het personeel eruit moet. Maar ik begrijp de TNT al heel lang niet. Het bedrijf mag nu zijn medewerkers laten vallen, het heeft al veel eerder zijn klanten laten vallen.

Een praktijkvoorbeeld: ik kon pas vandaag mijn pakje ophalen dat per aangetekende post was verstuurd. Dinsdagmiddag had een postbode aan de deur gestaan en was er niemand thuis. Op het briefje dat de postbode in de bus achterliet, stond dat ik het bij een zogenaamd servicepunt kon ophalen.

Het servicepunt is geopend van 10 tot 12 en van 13 tot 17 uur. Kortom, de kantooruren en buiten die uren kun je niet aan ophalen. Mensen die fulltime werken, kunnen in het ergste geval 5 dagen op hun pakketje wachten. De TNT zou heel veel leed kunnen besparen door op het briefje een telefoonnummer te zetten. Zo kan de ontvanger een afspraak maken met de bezorger. Want ik moest het pakketje vandaag afhalen dat dinsdag bezorgd was.

Bovendien was het een rit van wel 2 kilometer, een aardige trapper voor een pakketje. Daarnaast kon de medewerker van de Albert Heijn mij met moeite helpen. Ze vond het hele pakje niet en liep wel 4 keer naar achteren voordat ze met het pakketje kwam. Ze meende dat het een brief was, terwijl ik zei dat het echt een pakketje was.

De andere verbazing steeg wat later vanmiddag op. Ik wilde een kaart versturen en moet daarvoor echt een behoorlijk stukje lopen. De brievenbus staat bij een huisloos gedeelte waar ongure types alles – lees: vuurwerk – in kunnen gooien. Een bus die meer is ingericht voor het makkelijk ophalen, dan voor klanten.

Kortom, TNT is zijn klanten al heel lang geleden vergeten. Nu het personeel nog en hopelijk staat er dan snel een postbedrijf op dat wel aan zijn klant denkt.