Universiteiten kunnen nog niet zo goed twitteren, al hebben ze allemaal een twitteraccount. De vraag is of ze het moeten doen. Want is een account zinnig als je er niks mee doet. Sommige buitenlandse universiteiten doen het heel aardig op twitter, maar die hebben ook een groter taalgebied en misschien ook wel meer prestige. Tijd om een overzicht van twitteraccounts van de Nederlandse universiteiten te maken.

Ik heb vandaag maar eens een overzichtje gemaakt van de Nederlandse universiteiten. Alle 14 universiteiten in Nederland hebben een twitteraccount, maar sommigen doen er heel weinig mee. De volgorde is bepaald door het aantal volgers dat de universiteiten hebben.

Universiteit Twitteraccount Tweets Foll’ers
Universiteit Utrecht (UU) uniutrecht 1611 2650
Rijksuniversiteit Groningen (RU) univgroningen 264 2542
Technische universiteit Delft (TUD) tudelft 2051 2319
Radboud Universiteit Nijmegen (RUN) RUNijmegen 614 1953
Universiteit Twente (UT) utwente 1004 1928
Vrije Universiteit Amsterdam (VU) vuamsterdam 495 1868
Universiteit Leiden (LEI) leidennieuws 667 1709
Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) erasmusnieuws 641 1549
Technische Universiteit Eindhoven (TUe) TUeindhoven 334 1518
Wageningen Universiteit and Research Centre (WUR) WageningenUR 1285 1494
Universiteit van Tilburg (UvT) uvt_tilburg 202 1470
Universiteit van Amsterdam (UvA) uva_amsterdam 335 743
Open Universiteit (OU) ou_nederland 269 504
Universiteit Maastricht (UM) Unimaas 0 114

Het is heel lastig om hier al conclusies aan te verbinden, maar een paar opvallende zaken:
  • de tweets zijn vrijwel allemaal in het Nederlands, sommige universiteiten wisselen Engels en Nederlands (WUR en TUe) af, maar het vormt een minderheid van de tweets. Vluchtig onderzoek laat zien dat 80 procent van de tweets in het Nederlands is;
  • weinig tweets is niet weinig volgers, RU heeft veel volgers met weinig tweets;
  • universiteiten volgen zelf weinig mensen of instanties;
  • een universiteit hoeft niet groot te zijn om veel volgers te hebben, wel hebben kleinere universiteiten blijkbaar moeite veel volgers aan zich te binden;
  • een score op basis van aantal volgers laat een andere uitslag zien dan bijvoorbeeld het social media onderzoek van ClipIt van afgelopen zomer.
Kortom, veel vragen. Tijd om de universiteiten in de gaten te houden, met een maandelijkse update. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom.