Eerst was er het besluit om de spoorverdubbeling ernstig te versoberen, nu vindt minister Schulz van infrastructuur dat het nog wel minder kan met het weinige geld dat al gereserveerd was. Een halfbakken oplossing is het sowieso dat alles via die 2 spoortjes naar Amsterdam en Schiphol moet. Als die weinige aanpassingen die gedaan zouden worden, nog meer versoberd worden dan wordt het wel afzien als je in Almere woont.

Almere is een geweldige plaats om te wonen. Het is er groen, je hebt ruimte en je kunt er alles doen. Behalve werken, want daarvoor moet je toch echt in Amsterdam of Utrecht zijn. Bij de weinige banen die hier dan nog zijn, ligt het salaris snel een kwart lager dan aan de andere kant van het IJ. Mensen hebben veel geld over om dicht bij hun werk te wonen.

De situatie van volgepakte treinen waar je als haringen in een tonnetje zit samengeperst. Of de spreekwoordelijke sardientjes in het blikje. De treinen zitten rond de spits bomvol. Er hoeft maar iets mis te gaan en je komt bijna niet meer thuis. Je mag staan in een heel volle trein waar mensen zich samenpersen om nog die ene meneer of mevrouw mee te nemen.

De infrastructuur is het probleem van Almere. Daar kom je alleen maar vanaf door als gemeente voor elke inwoner een investering van het rijk te eisen. Tot die tijd mag er wat mij betreft geen huis bijgebouwd worden. De situatie zoals Schulz die voorstelt, levert namelijk alleen maar meer problemen op in de toekomst. Ik heb soms zelfs het idee dat het succes van Almere gelijk het mislukken van Almere is.

Een vriend reageerde gelijk op het nieuws. Hij merkte een aantal dagen eerder al op een bericht van mij. Misschien de volgende baan in Almere, suggereerde hij. Mijn oplossing is: thuiswerken. De medewerker 2.0 die vanuit de huiskamer werkt. Met een lekker muziekje erbij kan die website ook worden bijgehouden. Of kan hij ook aan het rapport werken. Misschien dat de snelstgroeiende stad van Europa dan ook de stad wordt waar de mensen thuis werken. Biedt ook veel mogelijkheden voor de bibliotheek en de voorzieningen in de stad.

Nu de werkgevers nog…