Hyves, facebook, twitter, linkedin en youtube. Door alle ‘social media’-bomen kun je het bos niet meer zien. Zo leek het mij anderhalf jaar geleden ideaal om mijn tweets in de timeline van facebook te laten lopen. Ook kregen de www’s uit hyves hun voeding van mijn twitter-account. Maar is het zo ideaal om de boel aan elkaar te koppelen?

De laatste tijd kreeg ik steeds meer commentaar op mijn berichtjes op facebook en linkedIn. Je zakelijk netwerk zit helemaal niet te wachten op berichten uit een tweetchat over blogpraat. Op facebook zijn ze daar evenmin in geïnteresseerd. Het lijkt er meer en meer op dat volgers selectiever worden in hun informatie. Het is niet zo erg als er iedere dag een overbodig bericht in de timeline verschijnt, maar tientallen berichten per dag irriteert de volgers. Spam, zo omschrijven ze het.

Net in de week dat ik de wijzigingen doorvoerde op hyves en facebook, las ik een boeiend artikel over de overdaad op sociale netwerken op frankwatching.com. De schrijver constateert dezelfde ontwikkeling. Het lijkt erop dat social media zich meer en meer inrichten naar verschillende doelgroepen. Elke doelgroep heeft zijn eigen informatiebehoefte en de volger van de ene social media heeft geen behoefte aan informatie op het andere.

Gelijktijdig speelde binnen mijn eigen vriendennetwerk een discussie over het verschil tussen twitter en facebook. Volgens een vriend zit er een groot verschil tussen de netwerken. Dat ben ik met hem eens. Alleen zie ik het niet in een verschil tussen zenden (facebook) en kletsen (twitter). Facebook is namelijk veel afhankelijker wat je vrienden doen. Daar krijg je veel sneller vervuiling in je timeline dan bij twitter.

 

Bij twitter bepaal je zelf wie je wel en niet in je timeline wilt zien. Ook is de timeline veel korter omdat de berichten minder groot zijn. Ook blijft de informatie die je deelt op twitter beperkt tot een linkje. Op facebook zijn de video’s, foto’s en blogs geheel of gedeeltelijk ingebed in de pagina. Visueel gezien erg leuk, maar met veel vrienden is het lastiger kaft van koren te scheiden.

Een veel groter probleem zie ik in alle meldingen die je binnenkrijgt van facebook via de mail. Het is een hele klus om je instellingen zo aan te passen dat je mail gericht aan jou zo fildert dat je geen overbodige informatie krijgt. Een deel ligt dus ook bij het medium zelf. Neemt niet weg dat ik mij wat gerichter zal gedragen in de richting van al mijn verschillende vrienden…