Waarom pakt KPN alleen het mobiel internetten aan?

De KPN gooit haar mobiele diensten radicaal om: sommige internetdiensten worden geblokkeerd omdat ze teveel betalende diensten in de weg staan. Na het succes van de iPhone zijn er meer dataslurpers voor mobiel internet gekomen. Leuk allemaal, maar de WhatsApp’s en Pings vervangen sms en bellen. Daarmee valt een belangrijk deel van de inkomsten weg.

T-mobile hakte vorig jaar met hetzelfde bijltje toen het mobiel internet door de smartphones overbelast raakte. Daardoor kon je in sommige drukke gebieden nauwelijks op internet komen. Een euvel dat nog altijd niet optimaal opgelost is en dat ervoor zorgde dat ik een paar weken geleden besloot over te stappen op KPN. Bovendien is t-mobile lastig bereikbaar in de buitengebieden van Nederland, zoals camping Westerholt. Een probleem dat de telefoonaanbieder tegenover mij ontkende.

Een wassen neus, zo blijkt. Er zit al een datalimiet van 1 Gig per maand op mijn nieuwe abonnement. Daarnaast mag ik straks ook nog eens gaan betalen voor bepaalde internetdiensten. Dingen waar ik niet echt om zit te springen en die ook niet overeen komen met het beeld dat de verkoper afschilderde.

In een tijd dat mobieltjes steeds belangrijker worden en niet alleen de vaste telefoon maar ook het vaste internet vervangen, is het voor partijen als KPN nodig het verdienmodel drastisch aan te passen. Ik zou voorstellen om de mobiele en vaste diensten aan elkaar te koppelen en daarmee in te spelen op het totale dataverbruik. Hierbij kun je namelijk veel effectiever inspelen op de situatie van de klant. Goedkoop internetten als hij thuis is, duurder internetten als hij onderweg is.

In een tijd van het nieuwe werken en files, moeten de communicatiemiddelen als internet, telefoon en televisie flexibeler zijn dan ooit. Daar helpt een verdienmodel geend op losse en traditionele middelen als sms en bellen niet bij. Kortom, gooi het roer eens radicaal om, in plaats van de tarieven.