Hoe belangrijk informatievoorziening is voor een vervoersbedrijf als NS, bleek vanmorgen maar weer. De intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid had ineens 10 minuten vertraging op het informatiebord.

Het duurde minuten voor het omroepsysteem meldde dat de trein vertraging had. Daarna reed de stoptrein naar Amsterdam Zuid, die 7 minuten later vertrek, het perron al binnen. Pas toen merkte de omroeper op dat deze trein voor de intercity zou vertrekken.

Ondertussen laat de NS de keuze helemaal aan jou als reiziger over: stap ik in, of zou ik dat maar niet doen. De kans dat de intercity de stoptrein in Weesp inhaalt, is klein. Ik dacht aan de keren dat ik toch in de intercity zat en we achter de stoptrein sukkelen. Soms viel hij helemaal uit.

Ook nu hielden de omroepers zich stil, daarom stapte ik maar in. Dat ik dan de hele reis zou moeten blijven staan wiebelend in in het gangpad, nam ik maar voor lief.

Nu sta ik daar wiebelend in het gangpad. Geen enkel steuntje is in de buurt. De intercity reed in volle vaart ons in Weesp voorbij.

Een klein omroepberichtje had heel wat ongemakken gescheeld. Die kleine informatievoorrziening had een onnodig volle trein bespaard en ik was 5 tot 10 minuten eerder op mijn werk geweest.