‘Nou, kijk daar maar niet hoor’, zegt hij. Hij tikt mij op mijn schouder. Ik hang voorover gebogen in de berg met boeken. Grote oranje stickers vertellen mij prijzen van 2 euro, 50 cent, 1,50 euro of 1 euro. Ik schiet door de Ludlums heen.

‘Het is echt niks’, zegt hij nogmaals. Ik kijk op en zie hoe een dikke man van mij wegloopt. ‘He Margreet’, roept hij over de straat. Ik wist beter, anders zou ik de man zo voor Boudewijn Büch aanzien. Het shirtje dat hij draagt ondanks de kou, kan zijn buik nauwelijks verbergen. Sterker nog: het accentueert de ronding juist.

Hij is weg en ik tuur verder door het schap. ‘Opbrengst bestemd voor de stichting dierenleed’, vermeldt een papiergeschreven kartonnetje. Het zit geklemd tegen het achterste boek. Ik zwerf verder door de Engelstalige boeken. Paul Theroux zie ik staan in knalrode letters, gevolgd door de titel The Great Railway Bazaar. Voor het eerst vind ik het boek in het Engels.

Wat verderop: Pelgrim zonder God van Herman Vuijsje. Net als het debuut van Yasmine Allas. Zo help ik de mishandelde honden en katten en mijn eigen wijsheid. Boudewijn Büch loopt ondertussen met Margreet. Een oudere vrouw met een gekleurd hoedje op. ‘Heb ik je al weleens de Franse bakker laten zien’, zegt hij. Ze loop gewillig met hem mee.