Op 23 november is het 10 jaar geleden dat Boudewijn Buch stierf. Getriggerd door een tweet bekeek ik vandaag een fragment van Pauw & Witteman. Het ging over Boudewijn Buch. Ze waren in gesprek met de biograaf Eva Rovers. Ze werkt een jaar aan de biografie en denkt nog een jaar of 3 nodig te hebben. Daarnaast waren ze in gesprek met bewonderaar Diederik van Vleuten.

Diederik van Vleuten heeft samen met pianist Jaap Stork een voorstelling gemaakt over Maurice Ravel. De openingstune van het programma De wereld van Boudewijn Buch is een fragment uit Ravels Pianoconcert in D.

Dit pianoconcert is ook bekend als het Pianoconcert voor de linkerhand. Ravel schreef het voor de pianist Paul Wittgenstein. Deze pianist was zijn rechterarm verloren in de Eerste Wereldoorlog en vroeg Ravel een pianoconcert voor hem te schrijven.

Geinspireerd door deze uitzending beluisterde ik weer eens het Pianoconcert in D van Maurice Ravel. Een prachtstuk. Dynamisch en met invloeden van ondermeer jazz. Ravel schreef het na reis naar Amerika. Het gaf zijn muziek een inspirerende impuls. Zo componeerde hij ook zijn beroemde Bolero in deze tijd.

In hoeverre Boudewijn Buch een bewonderaar was van Ravel, kan ik niet beoordelen. Hij zal waarschijnlijk getriggerd zijn door het boeiende verhaal eromheen. Jeugdvriend Paul Westgeest maakte samen met Boudewijn Buch in 1974 een reis naar Ravels geboorteplaats Cibourne. Westgeest doet van deze reis op een Vespa verslag in Cibourne Revisited, Een reisverslag.

De muziek van Maurice Ravel is heel inspirerend. Zeker ook voor organisten. Je komt dan terecht in de wereld van Gershwin, Alain en Poulenc. De vroege muziek van de laatste componist heeft veel verwantschap met de muziek van Ravel, al maakte hij deel uit van een ander gezelschap.

De organist Geert Bierling heeft een interessante cd gemaakt met muziek uit de jaren ’20. Naast de bekende Bolero (bewerkt voor orgel door Bierling), speelt hij werken van Gershwin, Vierne, Widor en Alain. De cd kreeg de veelzeggende titel: An American in Paris. Bierling refereert met zijn cd-titel naar het beroemde muziekstuk van Gershwin uit 1928, het jaar waarin hij kennismaakte met Ravel in New York.