Alle aandacht gaat uit naar de nieuwe Hanzelijn die vanaf 9 december in gebruik is. Maar op de Flevolijn staat nog iets te gebeuren: de komst van een nieuw station. Het station Almere Poort zal vanaf 9 december eveneens in het spoorwegnet worden opgenomen.

De voorbereidingen van het nieuwe station zijn in volle gang. Bij een fietsritje gisteren zag ik hoe druk nog gewerkt wordt aan de laatste elementen van het station. Het parkeerterrein bij het station kreeg meer en meer vorm. Grote hoeveelheden beton verdwenen op de plek waar binnenkort forenzen hun auto zullen parkeren.

Daarnaast alom bedrijvigheid bij het station zelf. De liften staan er. De toegangstrappen tot het perron kon ik nog niet zien. Wel de bordjes met de naam van het station. De aan- en afvoerwegen worden gemaakt.

Zo kunnen de reizigers straks in de volle stoptreinen naar Amsterdam, Schiphol en Utrecht stappen. Voor de andere richtingen naar Lelystad en Zwolle op de Hanzelijn zal minder behoefte zijn.

Wat wel heel jammer is dat inhaalsporen ontbreken. Het nieuwe station Dronten heeft deze wel gekregen. In Almere zullen de intercitytreinen gedwee aansluiten in de rij achter de stoptreinen aan. Het zal straks nog meer vertraging opleveren. Al ontkennen deskundigen deze mening. Hopelijk bewijst het station Dronten straks het tegendeel.

Overigens zag ik onderweg dat er druk gewerkt wordt aan het wijzigen van het beveiligingssysteem op de Flevolijn. Wat verderop lagen aan weerszijden van het spoor nieuwe seinen. Ze zullen in dit weekend wel geinstalleerd worden. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het ‘dichter op elkaar’ laten rijden van de treinen. Of het daadwerkelijk de capaciteit en efficienty van het spoor zal verhogen, moet de toekomst uitwijzen.

In het Ontwerp tracebesluit (pdf) staat gedetailleerde informatie over de maatregelen die het rijk wil nemen.