image

Deze week elke dag een paar vragen uit het Bloginterview van @marysjabbens. Vandaag: Wat doe ik met statistieken en hoe promoot ik mijn blog?

Hoe belangrijk zijn de statistieken voor jou?

Ik kijk regelmatig wat er op mijn blogs gebeurt. Ik wil ongeveer weten hoeveel mensen er nu een kijkje nemen op mijn sites. Niet dat ik deze informatie wezenlijk gebruik. Ik zou mij dan te afhankelijk maken van mijn lezers en dingen schrijven waar ik niet zoveel plezier heb. De blogs zijn van mij en daarmee doe ik wat ik wil.

Ik heb een tijdje gehad dat ik het geweldig vond als het bezoek aan mijn blog toenam. Ik wilde hoe dan ook meer bezoekers hebben. Dan experimenteerde ik met actuele berichten en pingde ik naar websites als de telegraaf en zo. Het leverde veel bezoek op, maar dat bezoek is vluchtig. Voor ik het wist was de storm overgewaaid en zat ik zonder bezoekers.

Ook zag ik in die tijd mijn uitspraken over de spoorwegen letterlijk in persberichten van Tweedekamerleden terugkomen. Ik voelde mij vereerd, maar de credits kreeg ik niet. En ik voelde mij er ook niet goed bij. Ik ben geen journalist, ik ben blogger.

Geenstijl.nl

Een gedicht op wolkenhemel.blogspot.nl kreeg een linkje in een blog van geenstijl.nl. Ik kreeg in een dag 3500 bezoekers. De volgende dag nog 1000 en daarna waren er gewoon weer de 5 bezoekers die er elke dag komen. Wel kreeg ik meerdere reacties onder het gedicht. Daaraan kon ik aflezen dat er iets aan de hand was. Maar ik ontdekte het pas een paar dagen na de publicatie op geenstijl.nl.

Later kreeg ik op hendrik-jandewit.nl ook een grote bezoekersstroom van geenstijl.nl.. Het was een link naar een oud berichtje van mij. Weer over een minister. In één dag 2500 bezoekers. Maar ook hier zakte de aandacht snel weg naar het normale bezoekersaantal.

De tijd dat ik werkte in Den Haag leverde veel leuke berichtjes op die een bepaald publiek trokken. Overigens zou ik nu heel anders met dat soort dingen zijn omgegaan. De periode in Den Haag is heel goed voor mijn blogstijl geweest.

Daarna kreeg ik in 2012 bij elke uitzending van Wie is de mol erg veel bezoekers op mijn blog omdat ik een keertje iets over de dikke Anna Drijver had geschreven. Het fotomodel speelde toen mee in het televisiespel van de Avro. Ook scoren de Wifi-repeater en de omvormer voor in de auto ook goed.

Op wat voor manier en waar, maak je kenbaar dat je een nieuw blog hebt geschreven?

Via een RSS-feed komen de blogs automatisch in een tweet terecht. Op Facebook en Google+ plaats ik een eigen tekst, gevolgd door het linkje. Wanneer ik op forums of op social media een vraag zie over iets waarover ik eerder geschreven heb, geef ik een linkje. Ik wil niet zozeer de aandacht op mijn blog vestigen, maar delen dat ik er eerder iets over schreef. Het moet aansluiten bij de discussie. Ook plaats ik linkjes bij het moederartikel bij bloguitingen als #wot of #50books.

Ik merk wel dat ik onderdeel uitmaak van een groep van bloggers. We delen samen content en lezen elkaars blogs. Het is ontstaan vanuit de tweetchat #blogpraat onder leiding van Elja Daee. Ze noemt mijn blog wolkenhemel.blogspot zelfs in haar boek voor bloggers Bloggen als een Pro. Daarnaast heb ik via #blogpraat veel bloggers leren kennen. We zijn opbouwend kritisch, stimuleren elkaar en dagen elkaar uit. Een leuke club mensen die elkaar vinden in het bloggen.

Bloggen dood?

De opmerking dat het bloggen dood zou zijn, vervulde mij destijds met ergernis. Alle mensen die dat riepen, zijn zelf gestopt met bloggen. Omdat ze hun ei kwijt konden op facebook of twitter. Ze vergaten in hun opmerking te zeggen dat bloggen niet meer zo hip was. Bloggen is springlevend. Het wordt alleen gedaan door een grote groep. Misschien dat de relatief kleine groep innovators het dan niet meer interessant vindt.

Aan de andere kant zie je social media mensen als Petra de Boevere. Zij begrijpt hoe social media werkt en zij zet het ook goed in. Ze twittert en zit op facebook, maar ze blogt nog steeds meerdere keren per week. Ook al schrijft ze een boek of maakt ze een theaterprogramma, voor haar vormt het bloggen de anker in het contact met de buitenwereld. Bloggen is een beetje gewoon geworden, maar zeker niet dood.

Lees (5 en slot) – Hoe tevreden ben ik en wat doe ik met reacties?