img_20160821_202202.jpgDe hele literaire thriller Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus kabbelt voort totdat ze stuiten op 3 minnaars van de poetsvrouw. Ze blijkt 3 verschillende mannen te behagen en daarvan komt natuurlijk ellende is de moraal van het verhaal. Maar de ontdekking is niet een reden om met loeiende sirenes door Gent te rijden. Gewoon een nachtje over slapen voordat je de moordenaar vindt en oppakt:

‘Morgen’, zei Zeik. Dat vond El Baza een goed idee. Morgen. Als het nieuwe licht is gekomen. Een verse dag breekt aan. De helende zon zendt haar stralen naar de eeuwenoude aarde, en alles is weer mogelijk. (183)

De volgende dag is alles binnen 8 bladzijdes opgelost en kan Zeik weer rustig met zijn team op naar de volgende moord om op te lossen.

De literaire thriller van Herman Brusselmans is natuurlijk een zwaar overdreven periflage op de literaire thriller. Zo ernstig overtrokken dat het eerder gemakzucht dan vakmanschap ademt.

Zeker, ik heb om bepaalde romans van Herman Brusselmans smakelijk moeten lachen. Maar de overdosis seks en drank in deze roman roept bij mij de vertwijfeling op of hij hiermee niet zijn eigen hand verspeelt. Is dit nog wel leuk? Of is dit leukdoen om het leukdoen en dient het geen doel meer?

Ik denk het laatste en zou Herman Brusselmans vooral willen uitdagen eens iets heel anders te gaan doen dan het koude kunstje keer op keer te vertonen. Deze roman voegt helaas niets toe aan een oeuvre dat soms uit zijn voegen barst en controversie toont. Nu verliest het verhaal niet alleen het verhaal, maar verliest Brusselmans vooral zichzelf. Alsof hij het tussen 2 pilsjes en 2 zaadlozingen heeft geschreven. En dat ook nog eens gewoon slecht is.

Herman Brusselmans: Zeik en de moord op de poetsvrouw van Hugo Claus. Amsterdam: Prometheus, 2015. ISBN: 978 90 446 2876 0. Prijs: € 14,95. 192 pagina’s. Bestel